Bijles Scheikunde

Mol berekeningen, isomerie, isotopen, ionen, significantie, reactievergelijkingen, massaverhoudingen, endotherme en exotherme reacties, redox-reacties, pH, zuur-en-base reacties, edelgassen, alkanen, periodiek systeem,  atoommodellen, verbrandingsreacties, polariteit, lewis-structuren, waterstofbruggen, zouten, K,L,M-schillen…

Sommige woorden komen waarschijnlijk wel bekend voor, je hebt ze wel eens gehoord in de les, je weet er misschien wel iets vanaf, maar hoe zat het nu ook weer precies? Op een proefwerk wordt het waarschijnlijk een ramp.. Wat een ellende! Waar moet je beginnen? 

Weet je? Je bent al begonnen! Je hebt de eerste stap al genomen door naar bijles te zoeken. Super goed! En nu? Welke volgende stap kunnen we nu zetten?

Laten we even terug gaan naar het begin! 

Scheikunde is een echt ‘doe’-vak. Bij taalvakken, geschiedenis of bijvoorbeeld aardrijkskunde kun je al snel een goed punt halen door goed te leren. Bij bètavakken draait het om het maken van opdrachten en het overzicht zien tijdens grote vraagstukken. Wanneer je het complete plaatje ziet, je een strategisch plan hebt en dit netjes op papier kunt zetten, kun je elk scheikundig vraagstuk goed maken. Geloof me!

Blijft je het lastig vinden om de kennis die je hebt, toe te passen bij opgaven, heb je hulp nodig om structuur in je antwoorden te brengen? Ik help je graag bij het opfrissen en perfectioneren van je scheikunde kennis, waarna ik je een structuur en oplossend vermogen aan leer. Ik ben ervan overtuigd dat je zelfredzaamheid dan wordt vergroot en je gemakkelijker moeilijke vraagstukken beantwoord. 

Zou het niet super zijn, wanneer je een systematische plan van aanpak aanleert, waardoor alle scheikundeopdrachten een stuk simpeler zullen zijn?

Dit heeft natuurlijk wel tijd en energie nodig, maar deze manier van les krijgen is wel echt anders dan klassikale les, waarin je vooral moet luisteren en kijken naar een scherm. De luxe van een privé bijles, is dat ik op jouw manier, jou ga helpen. En thuis, eventueel op je eigen kamer zitten, is sowieso al prettiger. Je kunt tussendoor ook naar de wc, wat drinken, eten en ook tussendoor kletsen. 

Tijdens de eerste kennismakingsles raad ik je aan om 2 uur de tijd te nemen om elkaar beter te leren kennen, elkaars doelen bespreken en te bepalen waar je staat betreft scheikunde. Dit duurt vaak niet zo lang, waardoor we snel aan de slag kunnen. Ik kan beter inschatten wat je niveau of kennis is, door jou aan het werk te zien. 

Na deze eerste les zullen we samen (eventueel ook met je ouders erbij) een plan maken, voor de weken erna. Hier wordt rekening gehouden met je lesrooster, eventuele proefwerkweken, buitenschoolse activiteiten en toetsen die gepland staan. 


Na een aantal lessen, zul je merken dat de achterstand minder groot wordt, omdat we samen dit hebben gerepareerd. Dan is het een kwestie van onderhouden. Samen zorgen we er voor dat je je lessen beter voorbereid ingaat en je rendement in de les vergroot wordt. Zo wordt de les volgen een stuk leuker, omdat er meer ‘àh-ha’-momentjes zullen zijn en je sneller en beter verbanden legt. Hierdoor onthoudt je de stof beter en zul je uiteindelijk zien dat je cijfers omhoog gaan. 

Samen, dus jij én ik, kunnen we ervoor zorgen dat scheikunde niet alleen een voldoende, maar zelfs leuk wordt!

Wellicht ben je nieuwsgierig geworden om een Bijles Scheikunde te boeken om te kijken of het iets voor je is. Je kunt het sowieso proberen en als het niks is, stop je erna meteen weer!